tisdag 30 november 2010

La Nina

Idag är dagen som Emilia pratat om och längtat efter i nästan ett helt år. Hon har nämligen åkt på skolresa till Wellington. Kl 07.05 i morse åkte vi till järnvägsstationen i Rangiora där de skulle samlas för att ta tåget till Picton och sedan vidare med båt till Wellington. Det är 3 klasser som åker tillsammans, så det var mycket folk på stationen den här morgonen. Nu dröjer det ända tills på lördag innan de kommer tillbaka och istället för att ta båt och tåg även på tillbakavägen ska de flyga med Air New Zealand.


Vädret har den här våren varit mycket vackert och framför allt varmt. Jag satt och tittade på kort från förra våren och upptäckte att jag gick med vinterjacka ända in i slutet av november. I år har vi till och med varit och badat i havet vid flera tillfällen, fastän det inte är sommar förrän i morgon. Enligt en artikel i dagens tidning beror vårt vackra väder på La Nina och detta ska tydligen hålla i sig hela sommaren. Det ser vi fram emot och jag tror det glädjer även våra kommande gäster, både er som kommer i December och Januari samt Mars. Även om jag skrev att jag saknar mörkret, kylan och snön så här i juletid är det ändå gott med värme. Tänker på er där hemma med snöskottning och allt annat som ni måste stå ut med nu. På nyheterna i går visades ett inslag från Skottland och jag tror det är liknande förhållanden i Sverige.

Stora Torget i Hultsfred såg ut så här igår.

1 kommentar:

  1. Hej på er! Jag skulle verkligen villa vara hos er.Här i Gamleby bara vräker det ner snö,vet snart inte vart vi ska göra av allt. Det kommer att bli en lång vinter! Förstår att det är svårt att känna julkänsla,även att ni julbakar.Ha en skön sommar:) Kram Sara

    SvaraRadera