fredag 24 juli 2009

Cockpitresa runt Nya Zeeland

I dag har jag varit på cockpitresa eller famil tripp som de kallar det här. Jag såg fram emot att se Nya Zeeland lite gran från ovan, men så blev det inte. Det låg ett tätt molnlager över både nord- och sydön. Jag fick dock en liten glimt av sundet mellan öarna. Jag åkte med flygbolaget Mount Cook Airline som är ett dotterbolag till Air New Zealand. De flyger med ATR72:or över hela ön. Den första turen var Dunedin tur och retur. Bilden nedan är från kort final bana 21 i Dunedin.


Efter 20 minuter på marken startade vi igen mot Christchurch, händelselös flygning den också. Men trevliga piloter var det iallafall. Bilden nedan är från final bana 20 i Christchurch.


Efter lunch på flygplatsen i Christchurch var det dags att gå på Mount Cooks lång linje. Flygningen från Christchurch till Rotorua är deras längsta, 1 timme och 45 minuter. Jag hade hoppats på att få se vulkaner och lite av den norra ön men det blev inget av det heller. "Just some white fluffy things" som piloten Bruce sa. Rotorua bjöd på duggregn och svaveldoft. Dit ska man tydligen åka för att se Geijsrar och bada i varma källor. Stället luktade skit! Även härifrån bjuder jag på en bild från kort final, denna gång bana 36.


Sofia har i dag varit på "Canterbury Womens Club". En träff där invandrarkvinnor träffas för att lära sig mer engelska, det var Sofia och 5 asiatiskor. Klubben kostar 3 dollar per gång vilket är kostanden för fikat...

2 kommentarer:

  1. För bövelen människa! Här sitter man och leder flygplan och så ger du dig inte tillkänna. Hade ju kunnat skicka in er i väntläge eller så...

    /"Mrs Sweden"

    SvaraRadera
  2. Oally för de-som-inte-vågar-landa-på-korta-fält-och-har-för-mycket-pengar, eller?

    Wänn aj gett over dere wii flaj some riil errplejn

    /Sigge a.k.a Apenuts

    SvaraRadera