tisdag 8 september 2009

En biltur på ostkusten

I dag var jag åter i tornet på Napiers flygplats. Intressant väder idag, ett högtryck har parkerat precis utanför kusten och gör att det inte har blåst något men det har bildats dimma i bukten utanför Napier. När sjöbrisen satte in framåt förmiddagen så kom dimman inrullandes över flygplatsen. Jag lämnade flygplatsen klockan ett för att hitta lunch inne i Napier. Då var det strålande sol och 18 grader varmt, men på flygplatsen låg dimman kvar.

Efter lunch gick resan mot Palmerston North. Jag passerade en hel massa vingårdar, en del okända, andra välkända. En skylt som fick mig att bromsa in och ta ett kort var denna vingård som tillhör en av våra favoriter, Villa Maria.

Halvvägs ner till min destination så passerade jag Norsewood och Dannevirke. Dessa orter grundades av nordiska nybyggare på 1800-talet. Jag tror inte att det talas så mycket danska, norska eller svenska där men många av gatorna har namn från det kalla Norden, till exempel Erik Street, Sigismund Street och Pedersen Street. Det vajade även många nordiska flaggor.



Jag körde sedan igenom Manuwatu Gorge, en dramatisk ravin mellan Tararua Ranges och Ruahine Ranges. På ena sidan av ravinen klamrar sig vägen fast och på den andra sidan Manuwatu River är det järnvägen som slingrar sig fram. Floden flyter fram på ca 300 meters höjd över havet medan topparna på varje sida om ravinen går upp till 1500 meters höjd. Storslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar