måndag 7 september 2009

Napier

Jag är på studieresa i de norra delarna av mina sektorer. Jag befinner mig just nu i Napier på norra öns ostkust. Jag klev upp så tidigt så inte ens tuppen eller Anya var vaken då men klockan 0915 landade jag efter att startat klockan 0645 och mellanlandat i huvudstaden Wellington. Jag har tillbringat större delen av dagen i tornet med denna glada prick till flygledare.


Han tyckte nog att det var trevligt att ha någon att prata med på jobbet då de alltid jobbar ensamma. Trafiken påminde om en av de mindre flygplatserna vi har hemma i Sverige men med en stor skillnad, ingen radar. Det var som i Jönköping för 16 år sedan...

Napier är annars känt för två saker, vin och stadens arkitektur. Vingårdar finns överallt och om ni köper en flaska Nya Zeeländskt vin från Hawke's Bay, så är det från detta område.

Napier drabbades 1931 av en kraftig jordbävning som jämnade hela staden med marken. Driftiga som folk var och är här, byggde de upp den igen men i Art Deco-stil. Hade det inte varit för alla moderna bilar så kunde man varit tillbaka i trettiotalet. Nedan ser ni några exempel på denna häftiga innerstad.






I morgon bär det iväg söderut i hyrbilen mot Manawatu. På onsdag ska jag till Ohakea flygbas där det Kungliga Nya Zeeländska flygvapnet håller till och på torsdag blir det flygledarna i Palmerston North som får på hälsning. På vägen ner kommer jag att köra igenom ett område där det finns skandinaviskt påbrå. Det finns en hel del intressanta ekipage ute på vägarna som denna pickup som jag hamnade bakom utanför Hastings.

2 kommentarer:

  1. Som ett Oally? Fast med bil. Och uppochner. Och Framotebacko? Napier ser ju ut som från "Bilar", coolt! Ta det lungt, broder!
    /Mr ShoukoraansomspeladeBF2förförstagångenpålängeochfickguldmedaljfantame!

    SvaraRadera
  2. Hoj hoj hoj!
    Du vet väl att Sally Clarke och Maurice Beatson bor utanför Dannevirke??? Ska du stanna för en fika kanske? Kolla in deras enimenta hemsida www.kiwihorses.co.nz Designad av en svensk...

    SvaraRadera